Pagina's

dinsdag 17 april 2012

Tutoriel 'Zeemanroksken'

Ik houd van 'snelklaar- en snelaantrek-klaar-' rokskens!

 En laat dat nu toch net dat Zeemanroksken zijn zekers...

Ik heb er al eens 3 snel-snel voor de congé gemaakt en ik kreeg wel wat vraagskes over het patroontje van dat Zeemanrokske...

Nu speciaal voor jullie en ondanks het bestaan van den Bijbel van de rokskes (oesje, zou ze da woord eigenlijk graag horen?! Enfin, ge begrijpt mijn ophemelende termen he),
toch nog een handleiding voor mijn versie van deze rokskes.

Stap 1: 
Achtergrond van dit roksken (kan u -na éénmaal lezen- gerust overslagen).
Het is geen bestaand patroontje maar het is een rokske dat ik ooit voor een dikke (!) 5 euro kocht in de Zeeman èn dat ge-wel-dig zat èn er super-easy uitzag. 

 Stap 2:

Wat heb je nodig ?
  •  Tricot stof / Jersey/ Strechtkatoen /... : 1m2
überbelangrijk: het moet elastisch genoeg zijn anders geraak je er niet in!
Die 1m2 is op mij van toepassing: ik ben eerder klein  maar hou wel van rokken tot net over mijn knieën. Uiteraard pas je dit aan naar jouw behoeften (korter/langer/breder/smaller/...)
  • Garen in een bijpassend kleurtje 
(zelfs dit is niet absoluut noodzakelijk want je ziet nergens stiksels)
  • Een stikmachine met stretchsteek of onderstaande steek:
 

Enfin, een steek die iets zal meegeven met je rokje. 
De andere steken zouden wel eens kunnen breken...

 Stap 3:

KNIPPEN!

 Ik gebruik de afmetingen (naadwaarde van 1cm is erbij gerekend) zoals op de rok te zien.
Dit is geldig voor een doorsnee 36; voor grotere maten zou ik gewoon eens meten en wat centimeterkes toevoegen.

 Ik zal proberen om het uit te leggen. Eerst en vooral meet je je taille en je heupwijdte. Als u taille bv 70 cm is en u heupwijdte is 96 cm is dan teken je op je patroon de helft van deze maten. Taille wordt 35 cm en heupwijdte wordt 48 cm. Je moet zelf een beetje zien hoe breed je de band maakt.
Voor het onderste deel plooi je het patroon van de band in twee (zie foto)
en dan moet je zelf kiezen hoe lang je het maakt en hoe breed. (let wel op : op deze foto is het onderste deel eigenlijk maar de helft van een stuk. Wanneer ik het stof knip leg ik mijn patroon op de stofvouw zo heb ik het onmiddellijk dubbel)

Het onderste stuk op deze foto is de taille, je moet er voor zorgen dat die op de stofvouw ligt. (Leg je stof dus dubbel) Teken overal 1 cm bij behalve dan aan de vouw daar hoef je niks te knippen. Dit herhaal je 2 keer zodat je dit bekomt ->




















Deze 2 stukken spelt je BINNENSTEBUITEN aan elkaar op deze manier zodat het bovenste en het onderste stuk open blijven.

Naai de zijkanten vervolgens op 1 cm. En draai de stof om.















En nu het onderste deel: Leg je stof weer dubbel en leg je patroon met de juiste kant op de stofvouw en teken 1cm erbij, onderaan 2 cm. Herhaal dit nog een keer.




->


Als je deze dan open plooit Krijg je het volgende zie volgende foto). Daarom teken ik maar 1/4de rok op mijn patroon, ik leg de stof dubbel en doe dit 2 keer.



Zo, nu kan spelt je dit binnenstebuiten aan elkaar en naaien maar !




Om de band erin vast te naaien plooi je het onderste deel terug binnenstebuiten en spelt je de band in de bovenkant van de rok op 1 cm. (zie foto)



Wanneer het erin is genaaid is je rokje zo goed als klaar nog even de onderkant van je rokje omnaaien et Voilà !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten